Vezető kiválasztás

­

HOGYAN MÉRHETŐK A VEZETŐI KÉSZSÉGEK?

­

  • A CPI teszt alkalmazása

A vezetői készség több különböző készség együttes jelenlétét feltételezi. A modern „szituatív vezetői készségmodellnek” szerint bizonyos alapkészségeken túl, meghatározó vezetői készség, hogy az egyes részkészségeket mennyire képes a vezető megfelelő időben és szituációban alkalmazni. Ennek megfelelően, egy vezető, még a legegyszerűbb vezetői munkakörben sem lehet „egy-ügyű”, vagyis  minden esetben több vezetői eszköz és megoldás közül kell a megfelelőt kiválasztania.
A vezetői készségek mérése tehát legalább két fázisból kell, hogy felépüljön: legelőször az általános vezetői készségek mérésre van szükség, majd az adott vezetői feladathoz szükséges további készségek tesztelésére. Az általános vezetői készségek tesztelésére kiválóan alkalmas a CPI teszt, mely hat vezetői készség faktor segítségével stabilan megmutatja, hogy a jelölt rendelkezik-e az alapvető vezetői készségekkel.

­

  • Tesztelés Assessment Center (AC) segítségével

A kiválasztás fontos eszköze az un Assessment Center. Természetesen az AC is csak eszköz, melyet lehet hatékonyan és sajnos nem szakszerűen is alkalmazni. Az AC  kétségtelen előnye, hogy az adott munkakör betöltéséhez szükséges képességek valószerű helyzetekben mérhetők. Az AC azonban csak akkor működik, ha az értékelők megfelelő felkészítést kaptak. Gyakran találkoztunk olyan belső AC alkalmazással, ahol ad-hoc módon vontak be felkészületlen megfigyelőket  a kiválasztási feladatba, ezzel jelentős károkat okozva az intézménynek.
Az AC további lehetséges hátránya, hogy az un vizsga vagy teszthelyzeti viselkedés készségre is szükség van a megfelelő eredmények eléréséhez. Vagyis, egy élet közeli helyzetben megfelelőn működő vezető, elbukhat  a vizsgahelyzeten, vizsgadrukk vagy a teszthelyzettől való idegenkedés miatt. Egy jól felépített AC módszertan segítségével azonban ez  a faktor is könnyen kimutatható.

­